Hoe werk ik met het platform?
(Digi)taal@work is geen cursus Nederlands die een werkzoekende van begin tot einde moet doorlopen. Integendeel: een deelnemer kiest met welk deel hij aan de slag wilt, afhankelijk van de doelen die hij zelf wil bereiken, en de begeleiding die de deelnemer op dat moment nodig heeft. Op deze pagina lees jij als coach hoe je samen aan de slag kan gaan met (digi)taal@work.
In onderstaand filmpje zie je hoe je aan de slag kan gaan met de deelnemer. Onder het filmpje vind je ook enkele tips die je kunnen helpen om de deelnemer te begeleiden tijdens het maken van de oefeningen op de website.
Tips
Volg steeds de keuze van de deelnemer
Maak de oefeningen niet chronologisch. De deelnemer kiest zelf aan welke doelen hij wil werken! Jouw rol als coach is om de deelnemer te ondersteunen bij het maken van oefeningen die hij zelf gekozen heeft. Wil de deelnemer opeens aan een taakidee uit een ander taartstuk werken? Dan kan dat!
Merk je dat de deelnemer het moeilijk heeft om een keuze te maken? Ga dan met de deelnemer in gesprek om samen zijn voorkeuren te ontdekken. Zorg er wel voor dat je de keuze niet neemt in de plaats van de deelnemer.
Maak de oefeningen samen
Maak de oefeningen steeds samen met de deelnemer: laat hem niet aan zijn lot over, maar let er ook op dat je het maken van de oefeningen niet van hem overneemt! Jouw taak is om de deelnemer te ondersteunen bij het doorlopen van de taakideeën. Er zijn verschillende mogelijkheden om die ondersteuning te bieden, maar belangrijk is vooral: ga in interactie met elkaar. Stel vragen aan de inburgeraar en help hem op die manier met de oefeningen. Je kan de deelnemer ook stimuleren om tijdens het maken van een taakidee notities te nemen waar dat nuttig is. Bij elke reeks oefeningen is er een sjabloon voor notities voorzien. Dat sjabloon kan je downloaden, eventueel afdrukken en meegeven met de deelnemer.
Bekijk steeds welke ondersteuning nuttig is voor de inburgeraar die jij begeleidt. Het is bijvoorbeeld niet voor elke anderstalige nieuwkomer helpend om notities te nemen. Er zijn dan ook heel veel andere manieren om hem te helpen bij het leerproces. Hoe je dat net kan doen, lees je in de tips voor de coach.